Ohhh.. Hot Hot Hot !!!

På tisdagen för en vecka sedan, så hade våra underbara lärare bestämt sig för att vi skulle åka på en utflykt till långsjön. 
Så klockan kvart i 10 rullar jag, Erik, Niclas, Robin H och Axel upp på den lilla grusstigen som leder till långsjöbadet. 
Solen lyste, fåglarna sjöng och livet var underbart. Dagen bjödt på allt från volleyboll till fotboll till cykelfreestyle.
Det var en allmänt het dag. Solen lös som aldrig förr. Vattnet kändes som det man har i badkaret. Men det hetaste utav allt var jag och Robert när vi fick stå där i endast badbyxor och spänna våra vältränade kroppar. Jag tror tillochmed att det var en färgblind person som förväxlade min mage med ett schakbräde. Okey. Det svider att erkänna men det kanske inte var jag och Robert som var hetast under den där varma dagen i junis början. Det var ju en sak som var snäppet hetare.

Habaneron Red Savina.
 
En Habanero Red Savina är en en röd chilifrukt som är snäppet större än en golfboll.
I februari 2007 tappade Red Savina sin förstaplats i Guinness Rekordbok som starkaste chili i världen.
Men den räknas fortfarande som en utav världens absolut starkaste chilifrukter.

Och vem var idioten som hade fått för sig att vi skulle äta den ?
Ja just precis, jag.
Det var på fear factor som jag hade sett de tävlande dricka tre shoot-glas med habbanero smothie de tävlande hade fått sånna kramper att det knappt kunnat stå.
Givetsvis hade det väckt min nyfikenhet. Jag ville veta om det verkligen var så illa som det verkade. Så jag berättade för Robert och Erik att Habanero var en sak vi var tvugna att smaka.
Duktig som han är har Erik kilat ner till centrum och införskaffat en liten habanero som han planerat förtära tillsammans med mig och Robert.
När vi är på väg att börja äta den så kommer allt fler folk och frågar om de kan få smaka en bit. Så tillslut delar vi upp den lilla frukten i åtta delar. Jag är den förste att stoppa en bit i mun. Jag som hade förväntat mig något så starkt att jag i princip skulle börja spruta eld. Får en chok när jag känner att den inte är stark alls. Jag tuggar ett tag och sväljer sedan med en klunk vatten. Jag ler och säger till folksamlingen som står i en ring runt att den inte alls var stark.
Då börjar det ! Den värsta smärta jag någonsin känt i min mun. Den startar vid tungan och sprider sig så att den täcker varenda millimeter utav min mun.
- VAATEEN !! Skriker jag och på 10 sekunder har jag klunkat i mig 1.5 liter vatten. Trots det avtar inte smärtan, hettan från chilin får det att börja vattnas i mina ögon och jag börjar svettas. Snabbt springer jag fram till en vatten kran och sträcker ut min tunga för att kyla den med vattenstrålen. Något som knappt hjälper alls. Smärtan har inte minskat utan den har snarare blivit värre. Nu är jag inte den enda som insett att hettan utav frukten kommer en stund efter att man ätit den, utan Robert står en bit ifrån mig och klunkar även han i sig massvis med vatten. Det tog runt 40 minuter innan min mun kändes helt okay igen och jag kunde börja prata. Men den hetta som habaneron gav är inget jag skulle vilja ha i min tacos

Här nedan är en Scoville skala. Scoville är en enhet för att mäta den upplevda hettan orsakad utav chilipeppar mm.
Ni kommer att finna Red Savina Habanero på en stark femte plats. Framför ligger tex pepparspray och Capsaicin som är ett ämne som är så starkt att det i för stora doser kan leda till döden.







Information om Red Savian Habanero.

* 65 gånger så starkt som en jalapenofrukt
* 1 milliliter puré habaneropuré måste spädas med 300 liter vatten innan hettan inte längre är märkbar.
* Var världens starkaste chili 1994 till 2006.
* Inget du vill äta.

//Robin


Kommentarer
Postat av: alis

SÅ COOLT :O:D

2008-06-16 @ 11:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0